Od stycznia 2016 roku na terenie całej Polski zacznie funkcjonować system darmowej pomocy prawnej. Będzie to rezultat wejścia w życie ustawy przygotowanej w Ministerstwie Sprawiedliwości zakładającej stworzenie ogólnopolskiego systemu nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej.
Na mocy porozumienia zawartego między Powiatem Wolsztyńskim a Gminą Siedlec, nieodpłatna pomoc prawna świadczona będzie także w budynku Urzędu Gminy Siedlec (pokój 19A na piętrze). W przypadku trudności związanych z przemieszczeniem się do wyznaczonego miejsca (z uwagi na niepełnosprawność), należy zgłosić się do sekretariatu Urzędu (na parterze) w celu ustalenia dogodnego miejsca udzielenia pomocy prawnej.
Pomoc prawna świadczona będzie przez adwokatów i radców prawnych.
Z nieodpłatnej pomocy prawnej może skorzystać osoba fizyczna:
• której w okresie 12 miesięcy poprzedzających zwrócenie się o udzielenie pomocy prawnej zostało przyznane świadczenie z pomocy społecznej i wobec której w tym okresie nie wydano decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia (należy przedłożyć oryginał lub odpis decyzji lub zaświadczenie),
• która posiada ważną Kartę Dużej Rodziny (przedłożenie karty),
• kombatanci, weterani i osoby represjonowane (przedłożenie zaświadczenia lub legitymacji),
• która nie ukończyła 26 lat lub ukończyła 65 lat (dowód osobisty),
• osoby, które w wyniku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej znalazły się w sytuacji zagrożenia lub poniosły straty (poprzez złożenie oświadczenia).
ZAKRES SPRAW:
• poinformowanie osoby uprawnionej o obowiązującym stanie prawnym, przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach;
• wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania dotyczącego jej problemu prawnego;
• pomoc w sporządzeniu wymagającego wiedzy prawniczej projektu pisma w zakresie niezbędnym do udzielenia pomocy, z wyłączeniem pism procesowych w postępowaniach przygotowawczym lub sądowym i pism w postępowaniu sądowo-administracyjnym;
• sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub o ustanowienie pełnomocnika z urzędu.
Pomoc nie będzie natomiast obejmowała spraw z zakresu prawa celnego, dewizowego, handlowego i działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowywania do jej rozpoczęcia.
HARMONOGRAM
W powiecie wolsztyńskim od 01.01.2016 r. będą działać 2 punkty nieodpłatnej pomocy prawnej.
I PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ
Urząd Gminy Siedlec Urząd Gminy Przemęt
ul. Zbąszyńska 17 ul. Jagiellońska 8
64-212 Siedlec 64-234 Przemęt
poniedziałki - Urząd Gminy Przemęt - w godz. 13.00 - 17.00
wtorki - Urząd Gminy Przemęt - w godz. 8.00 - 12.00
środy - Urząd Gminy Siedlec - w godz. 9.00 - 13.00
czwartki - Urząd Gminy Siedlec - w godz. 9.00 - 13.00
piątki - Urząd Gminy Przemęt - w godz. 11.00 - 15.00
II PUNKT NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ
Starostwo Powiatowe
ul. 5 Stycznia 5
64-200 Wolsztyn
poniedziałki - w godz. 8.00 - 12.00
wtorki - w godz. 12.30 - 16.30
środy - w godz. 11.00 - 15.00
czwartki - w godz. 8.00 - 12.00
piątki - w godz. 11.00 - 15.00
Więcej informacji znajduje się na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości
Zapraszamy także do zapoznania się z informacjami zamieszczonymi na stronie poświęconej darmowej pomocy prawnej: http://darmowapomocprawna.ms.gov.pl/pl/.