Aktualności
Mechanizm podzielonej płatności
2019-10-29

Mechanizm podzielonej płatności od listopada na nowych zasadach
- Od 1 listopada 2019 r. wchodzą w życie zmiany w stosowaniu mechanizmu podzielonej płatności (MPP, split payment).
- Od tej pory będzie on obowiązkowy dla niektórych branż w przypadku transakcji na kwoty przekraczające 15 tys. zł.

Obowiązkowy MPP będzie dotyczyć transakcji pomiędzy przedsiębiorcami w zakresie towarów i usług określonych w ustawie*, potwierdzonych fakturą o łącznej kwocie należności równej lub przekraczającej 15 tys. zł. W ramach mechanizmu podzielonej płatności będzie możliwość dokonywania przelewów zbiorczych oraz regulowania zaliczek dla kontrahentów przed otrzymaniem faktury.

Nowe przepisy wprowadzą również zmiany w możliwości wykorzystania środków zgromadzonych na koncie VAT. Od 1 listopada będzie można opłacać z tego rachunku również inne należności, takie jak m.in.: zobowiązania w podatkach dochodowych, należności celne, podatek akcyzowy.

Zmiany dotyczyć będą również zastąpienia odwrotnego obciążenia VAT obowiązkowym MPP, a także wprowadzenia sankcji za niewłaściwe dokumentowanie transakcji lub omijanie systemu MPP przez podatników objętych obowiązkiem stosowania podzielonej płatności.

Czym jest MPP?

Przypomnijmy, że mechanizm podzielonej płatności to rozwiązanie wprowadzone w lipcu 2018 r. Na początku jego stosowanie było dobrowolne, a każdy przedsiębiorca sam decydował, którą fakturę zapłaci z zastosowaniem MPP.

W ramach mechanizmu płatność za nabyty towar lub usługę nie trafia w całości na jedno konto odbiorcy, ale zostaje rozdzielona na kwotę netto i VAT. Pieniądze trafiają na dwa różne rachunki bankowe dostawcy.

Takie rozwiązanie ma chronić przedsiębiorcę przed ewentualnymi konsekwencjami nieświadomego prowadzenia transakcji z nieuczciwym kontrahentem. Stosowanie MPP zwalnia z odpowiedzialności solidarnej w przypadku nabycia tzw. towarów wrażliwych i jest dla fiskusa ważnym dowodem na dochowanie należytej staranności w kontaktach biznesowych.

* Załącznik nr 15 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.)

Chodzi m.in. o: dostawę płyt, arkuszy, folii i pasów z tworzyw sztucznych, wszelkiego rodzaju wyrobów ze stali, srebra, złota, aluminium, miedzi, elektronicznych układów scalonych, komputerów, dysków twardych, telefonów, telewizorów, aparatów fotograficznych i kamer cyfrowych, części do silników spalinowych, różnego rodzaju odpadów i surowców wtórnych, paliw, a także o usługi budowlane i sprzedaż detaliczną części samochodowych.

Urząd Gminy Siedlec

adres Urządu Gminy Siedlec
Urząd Gminy Siedlec
Zbąszyńska 17
64-212 Siedlec


telefon Urządu Gminy Siedlec

tel. 68 384 85 21,
68 384 85 95,
68 384 84 72
fax. 68 384 84 73

ug@siedlec.pl

Urząd Gminy czynny:

poniedziałek 7:30 - 15:30, wtorek 7:30 - 17:00,
środa-czwartek 7:30 - 15:30, piątek 7:30 - 14:00

liczba odwiedzin: 17192108 online: 1
Copyright © Gmina Siedlec. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia
projekt: Urząd Gminy Siedlec, wykonanie: MBEST 2015